kolagen_dla_osob_starszych

Kolagen w diecie osób starszych

Kolagen w diecie osób starszych

U zdrowych i młodych ludzi kolagen ulega regularnej wymianie i systematycznej odbudowie (ok. 3 kg na rok). W syntezie włókien kolagenowych biorą udział np. hormony tarczycy, estrogeny czy insulina. Jednak wraz z upływem czasu, zdolność odtwarzania włókien kolagenowych stopniowo zanika. Już od ok. 25 roku życia zaczyna się zmniejszać poziom kolagenu w organizmie, a po 50 roku życia następuje jego gwałtowny spadek. Natomiast po 60 roku życia białko kolagenowe przestaje być syntezowane przez organizm. Dodatkowo podczas menopauzy procesy biosyntezy kolagenu ulegają znacznym zakłóceniom. Z tego względu warto pomyśleć o suplementacji kolagenu.

Kolagen a stawy

Kolagen znajduje się w tkance łącznej, ścięgnach, więzadłach, powięziach oraz tkance chrzęstnej. Pomaga zachować integralność chrząstki, jest odpowiedzialny za wiązanie komórek oraz nadaje elastyczność tkance łącznej w chrząstce i ścięgnach. W torebce stawowej kolagen tworzy żelową strukturę, dzięki czemu możemy swobodnie poruszać się bez bólu. W chrząstce stawowej wpływa na wytwarzanie odpowiedniej ilości mazi stawowej oraz wpływa na trwałość i elastyczność chrząstki, co prowadzi do prawidłowego funkcjonowania stawów. Wraz z wiekiem następuje zmniejszanie się ilości kolagenu, przez co ścięgna i więzadła zaczynają poruszać się z mniejszą łatwością. Braki kolagenowe prowadzą do sztywności i obrzęków stawów. Ból w obrębie stawów i „strzelające” stawy mogą być objawem niedoboru kolagenu w organizmie. I w miarę zmniejszania się ilości kolagenu w organizmie wzrasta ryzyko rozwoju zwyrodnieniowych chorób stawów, z tego też względu kolagen coraz częściej wykazuje zastosowanie w leczeniu zwyrodnienia stawów.

Suplementacja kolagenem poprawia odporność na obciążenia mechaniczne chrząstki oraz wzmaga syntezę endogennego kolagenu w tkance chrzęstnej. Przyspiesza regenerację zmienionych chorobowo tkanek i zmniejsza aktywność enzymów odpowiedzialnych za wywoływanie stanu zapalnego i bólów reumatycznych. Kolagen stosowany regularnie zmniejsza stan zapalny, stymuluje syntezę białka kolagenowego i poprawia ruchomość stawów. Może to pomóc w złagodzeniu bólu u osób ze zwyrodnieniami kości i stawów. W jednym z badań wykazano, że po suplementacji kolagenem osoby cierpiące na bóle stawów z powodu choroby zwyrodnieniowej wykazały znaczną poprawę w codziennych czynnościach, takich jak np. chodzenie i wchodzenie po schodach.

Kolagen a reumatoidalne zapalenie stawów

W jednym z badań wykazano, że suplementacja kolagenem pomaga pacjentom cierpiącym na reumatoidalne zapalenie stawów. Dzięki swoim właściwościom kolagen wspomaga regenerację stawów i pozwala chrząstce stawowej na prawidłową pracę. Pozwala to na zmniejszenie dolegliwości takich jak np. ból, sztywność stawów i przykurcze. Stosując regularną suplementację kolagenem osoby z RZS mogą normalnie funkcjonować i wykonywać czynności dnia codziennego.

Kolagen a kości

Szkielet kostny w 90% składa się z kolagenu i jego połączeń z wapniem, magnezem i fosforem. Zaburzenia w syntezie i przekształcaniu włókien kolagenowych oraz odwapnienia szkieletu kostnego przyczyniają się do zwiększenia kruchość kości i podatność ich na złamania. Kolagen odpowiada za odporność na rozciąganie chrząstki oraz zapewnia jej odpowiedni kształt. Stymuluje aktywność komórek chrzęstnych i wspiera procesy ochronne w obrębie tkanki chrzęstnej. Dodatkowo kolagen przyczynia się do lepszego wchłaniania składników mineralnych i zwiększa gęstość mineralną kości. W jednym z badań wykazano, że zhydrolizowany kolagen przynosi pozytywny wpływ terapeutyczny na osteoporozę, zapalenie kości i stawów, potencjalnie przyczynia się do wzrostu gęstości mineralnej kości i działa ochronnie na chrząstkę stawową, a zwłaszcza w postaci objawowego łagodzeniu bólu. Zastosowanie różnych dawek hydrolizatu kolagenu wiązało się z utrzymaniem składu i siły kości oraz ze wzrostem komórek chrząstki. Kolagen jest przydatną substancją w regeneracji chrząstki oraz utrzymaniu zdrowych kości.

Kolagen na zmarszczki

Zmniejszona produkcja kolagenu przy jego jednoczesnej zwiększonej degradacji może być przyczyną słabszego gojenia się ran i zaniku skóry (ang. dermal atrophy) u osób starszych. W procesie starzenia się skóry następuje spadek ilości włókien kolagenowych i elastyny, co powoduje zmniejszenie się elastyczności skóry. Dodatkowo obniża się ilość i redystrybucja podskórnej tkanki tłuszczowej oraz osłabienie mięśni twarzy. Wszystko to sprzyja pojawieniu się zmarszczek grawitacyjnych oraz powoduje zauważalne zmiany w owalu twarzy. Jedną z polecanych strategii przeciwdziałania tym zjawiskom jest uzupełnianie zasobów kolagenu w postaci suplementu diety.

Suplementacja kolagenu

Kolagen pełni bardzo ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, w tym kości i stawów, a niestety wraz z wiekiem spada jego naturalna produkcja. Z tego względu poza prawidłowo zbilansowaną dietą warto włączyć suplement kolagenu, który jest jednym ze skuteczniejszych preparatów na stawy dla seniorów. Dodatkowo hydrolizat kolagenu jest uznawany za bezpieczny nutraceutyk.

Zainteresował Cię nasz artykuł “kolagen w diecie osób starszych” zobacz inne artykułu o kolagenie:

  1. Kolagen- właściwości, wpływ na zdrowie, oraz skutki niedoboru kolagenu
  2. Kolagen w diecie sportowca- szybsza zdolność organizmu do regeneracji po treningu i urazach
  3. Kolagen do picia- wpływ kolagenu na skórę, włosy i paznokcie

Bibliografia:

  1. Bojarewicz H., Dzwigulska P., Suplementy diety. Część II. Wybrane składniki suplementów diety oraz ich przeznaczenie, Hygeia Public Health 2012, 47(4): 433-441
  2. Żelaszczyk D., Waszkielewicz A., Marona H., Kolagen – struktura oraz zastosowanie w kosmetologii i medycynie estetycznej, Estetol Med Kosmetol 2012; 2(1): 14-20
  3. Nowicka-Zuchowska A., Zuchowski A., Kolagen – rola w organizmie i skutki niedoboru, Farmakoterapia, VOL 29 NR 11/12’19 (342/343)
  4. Czubak K.A., Żbikowska H.M., Struktura, funkcja  i znaczenie biomedyczne kolagenów, Ann. Acad. Med. Siles. 2014, 68, 4, 245–254
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3583892/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18416885
  7. http://www.scielo.br/pdf/rbgg/v19n1/1809-9823-rbgg-19-01-00153.pdf
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11071580
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4594048/
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11071580
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23949208
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21582/

Facebook Twitter Google+

Powiązane newsy